کد مطلب:51639
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:7
«پاداش» چه نقشي در ارتباط با قوانين اسلامي دارد؟
اسلام علاوه بر تعدد كيفر، به موضوع پاداش توجه كرده و در پرتو آن به موضوع اجراء قوانين كمك شايان تقديري نموده است، در قوانين امروز براي عامل به قانون، پاداشي درنظر گرفته نشده است، زيرا قانونگذار تصور ميكند كه عمل به قانون وظيفهاي انساني و اجتماعي است براي تأمين عدالت اجتماعي كه سود آن عائد عامل ميگردد، و اين مطلب منطقي است ولي آيا تمام افراد اين منطق را درك ميكنند، آيا توده مردم كه اكثر قوانين متوجه آنها است خلاف آن را انتظار ندارند. آنان با خود ميگويند همان طور كه تخلف كيفر دارد بايد عامل به قانون نيز پاداشي داشته باشد.
اسلام با تعيين پاداشتها، توانسته است اين خلأ را در ذهن تودهها پر كند، تا آنان به طور خودكار از گناهان دوري جويند، و به اطاعت و پيروي از قوانين بگرايند. در مضمون آيه زير دقت بفرمائيد كه چگونه در افراد روح آزادگي و گذشت از جان و مال را در برابر گسترش آئين خدا پرورش ميدهد: «اِنَّ اللهَ اشْتَري مِنَ الْمُؤْمِنينَ اَنْفُسَهُمْ وَ اَمْوالَهُمْ بِاَنَّ لَهُمْ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ في سَبيلِ اللهَ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُون» توبه/111.
خداوند جان و مال افراد با ايمان را در برابر بهشت خريداري نموده است، آنان در راه خدا جهاد ميكنند، ميكشند و كشته ميشوند.
انگيزه بسياري از افراد با ايمان، براي رعايت قوانين اعم از فرائض و نوافل، همين پاداشها است كه آنان را به سوي هدف اعزام ميكند و هرگز نبايد از يك چنين عامل مؤثر غفلت نمود.
اسلام براي نفوذ قانون در دل اجتماع، هرگز كيفر متخلف را با پاداش مطيع يكسان نگرفته است، بلكه به خاطر رعايت عدالت، كيفر را معادل جرم قرار داده در حالي كه پاداش بر عمل نيك را ده برابر معرفي كرده، چنانكه ميفرمايد:
«مِنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ اَمثالِها وَمَنْ جا بِالسَيِئَةِ فَلايُجْزي اِلّا مِثْلها» انعام آيه 160
[هر كس كار نيك انجام دهد ده برابر پاداش دارد و هر كس گناهي انجام دهد به مقدار تخلف، كيفر ميبيند.]
: آية الله جعفر سبحاني
الهيات و معارف اسلامي
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.